Sunday 21 October 2012

Idea Jimatkan Wang


Fokus untuk belanja BARANG PERLU dahulu, kemudian baru BARANG MAHU 

Barang perlu yang dimaksudkan di sini ialah barang-barang keperluan asas seperti gula, minyak, elektrik dan air. Manakala barang mahu pula seperti gadget baru, barangan kosmetik, permainan video dan lain-lain. Bagi menjimatkan wang, kita dinasihatkan untuk menumpukan perbelanjaan terhadap barang perlu dulu berbanding barang mahu. Ini kerana jika kita tumpukan kepada barang mahu, kita terpaksa keluarkan lebih banyak wang kerana macam manapun kita terpaksa juga untuk membeli barang perlu kerana tanpanya kita  akan susah untuk meneruskan kehidupan. 

Amalkan guna wang kertas berbanding syiling 

Ini tips yang mudah untuk jimatkan wang. Ianya dengan cara kita tabungkan terus wang syiling yang ada. Apabila berbelanja, gunakan wang kertas walau harga barang tersebut dalam sen sekalipun. Sebaik sahaja dapat bakinya yang berbentuk syiling, simpan wang syiling tersebut dalam tabung yang memerlukan untuk kita pecahkan untuk membukanya. Kenapa perlu kita berbuat sedemikian? Hal ini kerana orang yang paling banyak menyimpan sebenarnya beliaulah orang yang paling kaya pada masa akan datang. 

Jika memandu ke tempat kerja, cuba berpakat dengan kawan untuk bergilir kenderaan 

Cara ini sangat efektif untuk jimatkan kos minyak. Jika kita kebetulan akan melalui jalan yang sama ke tempat kerja dengan kawan sekerja, cubalah rancang perjalanan dengan bergilir-gilir kenderaan dengannya. Contohnya jika hari ini guna kereta kawan kita, mungkin esok boleh guna kereta kita pula. Ini akan menjimatkan sekali ganda perbelanjaan bulanan kita yang dikhaskan untuk membeli minyak kenderaan. 


 Nik Kamal ialah seorang trainer pembangunan sumber manusia khususnya untuk pelajar sekolah dan IPT. Beliau berkhidmat dalam konsultannya iaitu Itqan Partners Training & Consultancy. Juga merupakan kolumnis majalah Gen-Q yang aktif di blognya www.quranicgroup.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan