Monday 8 October 2012

Idea-Idea Bisnes Modal Bawah RM10 (Siri 2)

1) Perkhidmatan gunting rambut ke asrama-asrama sekolah.

    Rambut pelajar perlu digunting kemas sekurang-kurangnya sebulan sekali.
    Jadikan 5 buah sekolah di sekitar sebagai pelanggan untuk penuhkan pusingan sebulan.




2) Jual Belon

     Jual Belon Upin Ipin, Angry Bird atau Sponge Bob dengan berjalan kaki di sekitar tempat tumpuan orang ramai bersantai seperti tepi pantai, air terjun dan taman rekreasi. Kanak-kanak senang tertarik pada belon dan mahukannya, tanpa memikirkan murah atau mahal harganya.



3) Beli dah Jual Hamper.

     Beli barang-barang dari kedai RM2, bungkus jadi hamper hadiah yang ringkas dan menarik  kelahiran bayi, hari jadi ataupun hadiah perkahwinan, hadiah sukan, cederamata hari konvokesyen dan sebagainya.
 
     Di Malaysia ini, berbagai-bagai hari peringatan boleh ditargetkan seperti hari guru, hari jururawat, hari merdeka, hari ibu, hari bapa, Earth hour, hari cintai alam sekitar, hari tanpa rokok dan sebagainya.

     Sesuaikan isi hamper dengan tema hari sambutan tersebut.

       

4) Mengedar Pamplet, Brosur atau Katalog.

      Mengambil upah mengedar pamplet, brosur atau katalog syarikat-syarikat, bank, entiti perniagaan, persatuan, kelab dan sebagainya sekali gus kepada orang ramai di tempat-tempat  awam ataupun masukkan ke dalam peti-peti surat rumah.

        

5) Membungkus dan Menjual Habuk Kayu.

      Mangambil habuk kayu kilang kayu, saw mill ataupun bengkel tukang kayu, kemudian packing ke dalam kampit plastik dan jual kepada kedai-kedai barang safety.

      Habuk kayu ini adalah penyerap minyak yang bagus. Ia berguna semasa kerja-kerja penyelenggaraan mesin ataupun kejadian tumpahan minyak di kilang-kilang.

No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan