Thursday 18 October 2012

Idea Bisnes Untuk Pelajar Universiti




Jual bunga atau hadiah semasa pesta konvokesyen

Jadikan hari bermakna dalam diari hidup seorang pelajar universiti sebagai peluang untuk diri anda diingati juga. Cari idea paling kreatif untuk menjual atau membalut bunga semasa pesta konvokesyen berlangsung. Manalah tahu, anda juga sebahagian daripada diari bermakna mereka.

Servis komputer

Apakata anda memanfaatkan kemahiran komputer yang ada pada diri anda untuk tujuan bisnes sampingan di universiti? Anda boleh membaiki perkara-perkara asas tentang komputer yang anda ketahui seperti memformat. Jika anda berkepakaran, anda boleh mengambil upah memasang komputer.

Khidmat menaip dokumen

Di universiti, para pelajar tidak lekang dengan tugasan atau ‘assignment’, bukan? Nah, ambil peluang ini untuk menjadi jurutaip kepada pelajar yang mahukan khidmat menaip. Mungkin mereka sibuk dengan persatuan atau terlalu banyak tugasan yang sudah tiba ‘dateline’nya. Pada ketika itu, andalah orang yang dicari-cari.

Burger segera

Anda boleh menjual burger dari bilik ke bilik atau meletakkannya di kiosk yang berhampiran dengan kolej anda. Jika burger anda lazat, pasti tidak sampai satu atau dua jam, burger anda habis dijual.

Jersey bolasepak

Kebanyakkan pelajar lelaki suka memakai jersey bola walaupun dia sendiri tidak suka menonton rancangan bolasepak. Faktor mengapa mereka suka pada jersey ialah kainnya yang licin, lembut dan mudah kering. Jadikan lelaki yang minat pada sukan bolasepak sebagai sasaran utama anda. Paling tidak anda boleh menjual tiga jenis jersey kepadanya, jersey kelab Eropah, jersey negara di dunia dan jersey negeri tempat kelahiran.

Tudung

Kaum Hawa gemarkan berhias. Salah satu pakaian menjadi tumpuan mereka ialah tudung. Sekarang macam-macam jenis rekaan dan jenama tudung dijual di pasaran. Apakata, anda menjual tudung-tudung tersebut di universiti? Anda boleh menjual dari bilik ke bilik atau menampal iklan-iklan di tempat strategik di universiti.

Agen buku

Alam universiti begitu sinonim dengan buku-buku. Anda boleh menjadi penjual buku dengan menjualnya dengan harga yang istimewa sekiranya anda menjadi agen kepada syarikat buku. Biasanya syarikat buku boleh memberikan harga yang murah jika anda bersungguh-sungguh untuk menjadi agen kepadanya.

Jual kertas

Anda juga boleh berbisnes dengan menjual kertas A4. Beli dalam kuantiti yang besar, kemudiannya dipeket secara kecil-kecil. Buat beberapa pilihan kertas, kertas A4 kosong, bergaris mahupun berwarna. Pasti anda menjadi menjadi tumpuan apabila kertas-kertas mereka kehabisan nanti.

Sewa booth untuk berbisnes

Anda boleh memilih untuk menyewa tapak atau booth untuk berbisnes perkara yang anda minati. Di universiti banyak karnival, pesta konvokesyen, ekspo yang mana anda boleh jadikannya sebagai medan untuk berbisnes. Sebagai contoh, kos sewa booth untuk 5 hari ialah RM500 dan jumlah pendapatan kasar bisnes anda sepanjang hari tersebut mencecah RM2000. Bukankah untung kasar anda RM1500?

Koleksi soalan peperiksaan akhir

Apakata anda rajin-rajinkan diri untuk mencari soalan-soalan peperiksaan lepas dan kumpulkan. Jadikan satu set yang kemas dan siap dibukukan. Kemudian jual dengan harga berpatutan. Pasti ada pelajar yang menghargai usaha murni anda ini.




No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan