Sunday 7 October 2012

Idea-Idea Bisnes Modal Bawah RM10



1) Servis dobi jalanan.
Tawarkan perkhidmatan mengambil pakaian untuk dihantar ke dobi dan menghantar kembali kepada tuannya. Kebiasaanya, servis ini ditawarkan kepada orang yang sangat sibuk atau pekerja yang sedang bertungkus lumus menyiapkan kerja yang menghampiri dateline.

2) Brooch wanita
Wanita tidak terlepas dengan perhiasan. Salah satu yang menjadi kegilaan ialah brooch. Jadikan tapak pasar malam atau tapak online sebagai medium untuk memasarkan bisnes brooch anda.

3) Servis menukar bateri jam.
Tawarkan servis menukar bateri jam tangan di kampus-kampus. Tambahkan tawaran dengan servis membaiki jam. Bateri jam tangan boleh dibeli dengan harga RM10 – RM20 secara pukal.

4) Mengajar resepi di rumah.
Mengajar cara membuat kek atau kek cupcake kepada suri rumah secara home-tuition. Bincangkan harga perkhidmatan anda tersebut dengan tuan rumah dan anda boleh tawarkan diskaun jika mereka mendapatkan kawan-kawan yang berminat.

5) Buat duit dengan barang RM 2.
Pergi ke pasar yang menjual barangan RM 2. Jual balik dengan naikkan sedikit harganya di tempat lain. Boleh tambah idea lain di atas produk itu supaya kelihatan berpatutan dengan harganya.

6) Buat duit dengan baju hujan.
Baju hujan yang dibuat daripada plastik biasa boleh dijual di stadium sebelum bermula perlawanan bolasepak. Jual dengan harga yang murah. Berita baik ialah pelanggan akan berebut-rebut membeli jika hujan lebat walau ketika itu kita naikkan harganya.

7) Buat duit dengan stiker bolasepak.
Buat secara kecil-kecilan kemudian jual di tapak karnival bolasepak atau stadium. Peminat fanatik akan beli. Jika dibuat dengan kreatif dan comel dengan memaparkan gambar pemain, mungkin anaknya pula akan mendesak ayahnya untuk beli.

8) Buat duit dengan tayar/tiub getah terpakai.
Boleh dijual kepada kedai yang mengusahakan makanan berbakar. Boleh juga dijadikan pelampung renang. Hiaskan dengan kreatif dan dijual di tempat rekreasi.

9) Buat duit dengan jadi agen jualan.
Cari mana-mana kedai online atau offline yang menawarkan jadi agen jualan. Fahami prosedurnya dan buat pendaftaran. Kemudian terus bertindak.

10) Nota kuliah fotostat
Ramai pelajar yang malas mencatit nota, tulisan buruk, kurang kreatif dalam membuat nota (cth peta minda dsbgnya). Kenal pasti rakan sekuliah yang mempunyai nota yang kemas dan menarik, buat salinan dan jual pada rakan-rakan yang lain. Setidak-tidaknya, ambil upah untuk pergi ke kedai fotostat.

11) Perkhidmatan mencuci kenderaan
Sukar untuk mereka yang tinggal di pangsapuri/flat di Lembah kelang untuk membersihkan kenderaan. Anda boleh menawarkan pakej mencuci bulanan untuk kereta dan motosikal.
Pakej anda umpamanya menawarkan untuk mencuci kereta (bahagian luar) 4 kali sebulan pada harga RM20. Modal anda hanya baldi, span mencuci dan sabun mencuci.

12) Buku latihan
Banyak pelajar atau peserta kursus yang lupa untuk membawa buku nota/latihan untuk mencatit nota-nota penting.
Dengan membeli buku latihan secara pukal anda boleh menjual buku tersebut secara individu pada harga yang lebih tinggi.

13) Makanan segera
cth. Maggi, minuman 3 dalam 1. Pelajar di universiti suka berjaga malam. Beli sebungkus maggi atau minuman 3 in 1 dan jual pada mereka

14) Penghantaran makanan ke bilik
Sediakan perkhidmatan menghantar makanan pada waktu malam pada pelajar-pelajar yang tiada kenderaan.
Berpakatlah dengan peniaga kecil seperti penjual burger untuk pastikan rancangan anda berjaya.

15) Upah cuci kereta dari rumah ke rumah
Pemilik kereta pasti suka kereta kesayangan berkilat. Untuk beratur panjang di kedai membasuh kereta, bukan satu langkah yang menyeronokkan.
Apa kata, anda menawarkan khidmat dari rumah ke rumah. Bawa sahaja syampu kereta, berus, span dan kain sepanjang anda berjalan-jalan. Pilih kawasan perumahan atau rumah orang kaya-kaya sebagai tempat untuk berbisnes.

16) Jual buku aktiviti kanak-kanak
Kanak-kanak suka buku mewarna atau aktiviti. Cari ikon kanak-kanak sukai, contohnya Upin dan Ipin, Wonderpets dan pelbagai lagi untuk menarik mereka membeli buku anda. Mana tahu buku anda laris macam pisang goreng panas?

17) Stiker/pelekat kereta berlogo
Bagi lelaki terutamanya, memenuhi kereta dengan pelekat-pelekat atau logo-logo adalah menjadi kesukaan. Tidak keterlaluan dikatakan, ada yang bangga mempunyai pelekat yang pelbagai di kereta.

18) Jual air mineral
Beli air mineral sekotak besar. Kalau yang bersaiz 150ml, ada 24 botol. Bayangkan dengan RM10.00, anda menjual kesemua 24 botol dengan harga RM1.00. Bukankah anda mendapat untung RM23.00?

No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan