Thursday 11 October 2012

Idea Berbisnes Daripada Rumah



Bina satu laman web berdasarkan segmen pembaca yang boleh dikumpulkan seperti segmen hobi, kegemaran, pekerjaan dan sebagainya. Tarik pengunjung dengan artikel-artikel yang menarik dan jual laman web tersebut jika sudah ramai pengunjung setia.

IdeaBisnes: Birthday Video Kreatif

Kumpulkan gambar seseorang yang akan menyambut hari jadi dan gabungkan dalam bentuk video yang mempunyai gambar dan lagu. Boleh dijual dalam bentuk VCD, atau ditayangkan dalam bentuk tayangan di majlis hari jadi pelanggan anda.

IdeaBisnes: Buku Menu Kreatif

Reka buku menu yang kreatif untuk restoren-restoren yang anda boleh dekati. Pemilik restoren mampu membayar mahal kepada buku menu yang kreatif dan mampu menambat selera pelanggan mereka.

IdeaBisnes: Perabot Terpakai

Ambil upah membaiki perabut rumah yang sudah rosak yang masih boleh dibaiki. Anda perlu kreatif untuk membaiki kerosakan tersebut dan mempunyai kemahiran bertukang yang baik. Pelanggan akan gembira dengan hasil anda.

IdeaBisnes: Barang Kemas Kreatif

Buat gelang atau rantai daripada manik yang murah dan kreatif. Jualkan murah dipasar-pasar atau ditempat-tempat tumpuan awam.

IdeaBisnes: Penulis Kisah Kejayaan

Pergi menemuduga tokoh-tokoh yang Berjaya dalam pelbagai bidang dan bentukkan tulisan biografi untuk mereka. Jualkan kepada mereka semula dengan harga beribu ringgit atau hantar kepada penerbit untuk mendapatkan royalty atas hasil jualan buku.

IdeaBisnes: Kaktus Kreatif

Tanamkan kaktus dalam pasu kecil dan bungkuskan dalam kotak yang kreatif. Kaktus yang kecil dan cantik sesuai dijadikan cenderahati perkahwinan dan persidangan besar.

IdeaBisnes: Kraftangan Kreatif

Gunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan kraftangan yang cantik dan berseni. Jualkan kepada orang ramai di tempat-tempat awam atau di depan rumah kita. Letakkan papan tanda mengatakan, “ada kraftangan terjual disini”.



Ahmad Fahmi Bin Latif merupakan lepas graduan 2012 daripada Universiti Malaya. Anak muda yang berwawasan untuk memiliki perniagaan sendiri ini, sekarang bertindak sebagai Content Marketer dalam Tim Sekolah Idea




--------------------------------------------------------- IKLAN -----------------------------------------------------------

Berminat bagi menempah e-Book 1 2 3 Idea-Idea Bisnes Modal bawah RM10 klik di sini.

No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan