Tuesday 9 October 2012

Idea-Idea Aktiviti Dakwah

1. Mendedahkan mantee kepada teknologi baru yang memudahkan urusan dakwah. Menggunakan medium seperti Facebook, Twitter, Blog, YouTube dan banyak lagi dalam menyampaikan syiar Islam.

2. Mengkaji bahan-bahan yang boleh disesuaikan menjadi bahan kempen dakwah
.
3. Memberi mantee pengalaman berdakwah dengan mengikuti sesi-sesi dakwah yang dianjurkan oleh mentor.

4. Belajar bahasa asing bersama agar dapat menjadi teman mempraktiskan bahasa itu yang sudah tentu amat berguna dalam perlaksanaan dakwah.

5. Mengadakan ziarah berjumpa teman-teman revert dan berkongsi bagaimana pengalaman mengucap syahadah.

6. Mengadakan ziarah ke rumah ibadah lain bagi memahami agama lain dan memahami sudut pandang mereka tentang agama islam.

7. Menonton video perbandingan agama Ahmad Deedat, Dr Zakir Naik dan pendakwahpendakwah lain bagi meningkatkan ilmu bagi persediaan dakwah.

8. Memberi pendedahan kepada mantee pentingnya organisasi dalam pengurusan dakwah yang berkesan. Berikan mantee peluang menguruskan projek dakwah yang kecil agar dapat belajar bagaimana menguruskan pasukan sekaligus mengasah skil kepimpinan.

9. Bagi isu-isu sensitif yang kita mahu dapatkan maklumbalas daripada bukan Islam. Buat satu kajian lapangan dengan menemubual teman-teman yang rapat.

10. Buat satu perjumpaan bersama tokoh-tokoh dakwah dan bincangkan dapatan yang didapati daripada survey yang dijalankan.

11. Buat satu website yang menerangkan tentang Islam khas untuk rakan-rakan bukan Islam.

12. Edarkan belon yang mempunyai mesej tentang Islam. Contoh: I Luv Solat. Fokus dikawasan tumpuan pelancong dan orang ramai.

13. Buat kad nama yang mempunyai informasi tentang Islam. Cuba berkenalan dengan seramai mungkin kawan bukan Islam. Kita tidak perlu nampak beria-ria. Berkawan dengan ikhlas.

14. Buat satu surat jemputan majlis berkenalan dengan Islam. Jemput penceramah yamg berbangsa selain Melayu untuk memberikan presentation.

15. Beli 100 bungkus nasi lemak dan edarkan di kawasan gelandangan. Adalah lebih baik aktiviti ini dilakukan bersama pihak masjid yang aktif melakukan aktiviti kepada gelandangan. Contohnya: Masjid Jamek Bandaraya.

16. Sebarkan pamplet mengenai Islam di kawasan tumpuan pelancong. Selitkan bersama merchandise comel yang menarik perhatian dan memikat.

17. Teksi merupakan pengangkutan yang paling banyak berhubung dengan pelancong asing. Apa kata jika sebelum ini kita hanya memberi bahan berunsur pelancongan material, kali ini kita selitkan bahan berunsur kerohanian. Agar pelancong dapat merasai suasana yang baru. Dakwah yang halus adalah kesopanan dan kesantunan masyarakat muslim Malaysia.

18. Jika berkesempatan bertemu pelancong. Berikan senyuman paling manis dan mesra. Secara tidak langsung ia memberi mesej kita orang Muslim Malaysia suka berkawan dari mencari musuh.

19. Kadangkala kita mungkin kita akan berada di premis bukan Islam. Mungkin tanpa kita sedar waktu solat menghampiri hujung waktu. Tidak salah bertanya kepada pemilik kedai adakah terdapat ruang yang boleh digunakan untuk bersolat. Syiar kecil yang kita dapat lakukan. Mungkin satu hari jika ramai orang mahu solat di situ. Disediakan pula ruang bersolat. Sepertimana kita lihat sebelum ini hanya Petronas sahaja mempunyai surau. Tetapi kini sudah berbeza stesen minyak berkonsep baru yang mula mempunyai surau mula mengambil tempat.

20. Makanan sebagai alat dakwah. Zaman nabi telah bermula. Bagi menceritakan berkenaan Islam diadakan majlis jamuan. Apa kata buat satu majlis potluck yang mempunyai pelbagai makanan bangsa lain dan unik. Buat majlis menceritakan tentang Islam adalah agama yang universal. Ajak rakan yang bukan Islam dan ceritakan tentang makanan.

No comments:

Post a Comment

Borang Tempahan